Про обєднання громад

Територіальна реформа : навіщо об"єднуватися

Децентралізація : коротко про основне

 

Реформа децентралізації в Україні продовжує активно втілюватися в життя. Для громад, які вже об’єдналися, державою передбачена фінансова допомога на формування інфраструктури.

 

Відповідно до статті 10 Закону  України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 року №157-VIII держава здійснює фінансову підтримку добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст шляхом надання об’єднаній територіальній громаді коштів у вигляді субвенцій на формування відповідної інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку такої територіальної громади.

 

В рамках надання консультативно-методичної допомоги об’єднаним територіальним громадам Мінрегіоном розроблено типову структуру плану та перелік показників оцінки соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади, які рекомендовано для використання такими громадами при плануванні та проведенні моніторингу розвитку територій на 2016 рік.

 

 

Моніторинг ЗМІ щодо реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади

Закон України "Про добровільне об"єднання громад"

Розпорядження голови районної державної адміністрації та голови районної ради від  16.04.2015 № 71/4-О

Паспорти об'єднаних територіальних громад Овруцького району


Дайджест  "Добровільне об"єднання громад

Децентралізація наблизить нашу політичну систему до європейської

Президент Петро Порошенко взяв участь у засіданні Верховної Ради України, на якому розглядався запропонований ним законопроект про внесення змін до Конституції щодо децентралізації влади. Парламент 288 голосами підтримав направлення законопроекту на розгляд Конституційного Суду.

Звертаючись до депутатів із закликом підтримати законопроект, Глава держави нагадав, що є лише суб’єктом подання, а справжніми авторами є дві комісії: українська Конституційна та європейська Венеціанська, яка схвалила велику роботу, проведену в Києві.

Зміни не зачіпають розподілу повноважень між Верховною Радою, Урядом і Президентом, а стосуються лише стосунків центральної влади з місцевим самоврядуванням. Буде ліквідовано інститут голів державних адміністрацій, а оперативне управління областями і районами переходить до обласних та районних виконавчих комітетів. Виконкоми будуть формуватися місцевими радами, яких обирають люди.

Для нагляду за додержанням Конституції і законів України органами місцевого самоврядування в районах та областях вводиться новий інститут – інститут префектів. «Вони не матимуть жодного стосунку до розпорядження бюджетними потоками, фінансовими ресурсами місцевого самоврядування. Вони не керуватимуть, а лише здійснюватимуть наглядові функції», – підкреслив він.

Президент особливо зазначив, що зміни до Конституції не мають жодного натяку на федералізацію. «Україна була, є й буде унітарною державою. Проект змін до Конституції не передбачає і не може передбачати ніякого, як сьогодні написали деякі ЗМІ, особливого статусу Донбасу. Там його просто немає!», – зазначив Глава держави, додавши, що проект змін до Основного Закону припускає можливість специфічного порядку здійснення місцевого самоврядування в окремих адміністративно-територіальних одиницях Донецької і Луганської областей, що визначається окремим законом. І такий Закон вже двічі ухвалювався Верховною Радою.

 «Закликаю політиків не збурювати суспільство пустими балачками, а вчитися демократії, засвоювати мистецтво пошуку компромісу», – підкреслив Президент. Петро Порошенко наголосив, що Венеціанська комісія визнала запропоновану модель сумісною з Європейською хартією місцевого самоврядування. «Децентралізація наблизить нашу політичну систему до європейської», – сказав він.

Глава держави також закликав Конституційну комісію дослухатися до лідерів кримськотатарського народу і передбачити норму, що Автономна Республіка Крим як невід'ємна складова частина України є національно-територіальним утворенням, через яке кримськотатарський народ реалізує своє право на самовизначення. Крім того, Президент очікує від комісії зміни до Конституції в частині реформування прогнилої судової системи.

 

На Житомирщині триває процес об’єднання територіальних громад

Існуюча в Україні система місцевого самоврядування сьогодні не відповідає очікуванням та потребам суспільства. Функціонування місцевого самоврядування у більшості територіальних громад не забезпечує надання її мешканцям якісних та доступних публічних послуг.

Житомирщина однією із перших областей України активно включилася у процес реформування місцевого самоврядування та розбудови нової територіальної основи для регіонального розвитку.

 Рішенням позачергової сесії обласної ради утворено 8 об’єднаних територіальних громад, які першими розпочнуть розвиток за новими підходами та правилами, отримають реальні повноваження, суттєві ресурси та преференції від держави. А ще – самостійність у прийнятті рішень. 25 жовтня – у день чергових виборів до місцевих рад – вони один раз, на відміну від інших (тих, які не об’єдналися) обиратимуть місцеві органи влади, які виконуватимуть волю об’єднаної громади та нестимуть відповідальність за реалізацію прийнятих рішень, звітуватимуть про виконання бюджету.

За об’єднаними територіальними громадами закріплюється 60% відрахування податку на доходи фізичних осіб – для утримання шкіл, дитячих садочків, ФАПів, клубів, бібліотек, спортивних майданчиків, 25% екологічного податку, 5% акцизного податку, 100% єдиного податку, 100% податку на прибуток підприємства та фінансових установ комунальної власності, 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт) та право самостійно розпоряджатися землями. Крім того, за радою об’єднаних територіальних громад залишається право розпоряджатися місцевими податками та зборами (державне мито, адміністративні  штрафи, туристичний збір тощо). Раніше усі податки залишалися в бюджеті обласного центру

Курс до об’єднання територіальних громад в області активно триває. На виконання Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у 40 сільських та селищних радах, або у більш як 400 населених пунктах області на сьогодні ініційовано процес до об’єднання територій громад та відповідно триває його громадське обговорення. Представники 4 майбутніх територіальних громад вже напрацювали документи для утворення об’єднаних спроможних громад.

«Люди на Житомирщині повірили в те, що децентралізація влади, об’єднання територій місцевих рад в одну спільну спроможну громаду – це реальний шанс і нові можливості розбудовувати своє життя на якісно інших умовах. Об’єднані територіальні громади виходять на новий рівень взаємодії з Державним бюджетом України, вони отримують більше фінансів, право розпоряджатися землями та інші повноваження. Тож, в якому населеному пункті  ремонтувати школу, як організовувати підвезення дітей, яке підприємство відкривати - вирішуватиметься на місцях, без погодження з райдержадміністрацією чи облдержадміністрацією», - каже голова обласної державної адміністрації Сергій Машковський. Як приклад наводить, Новоборівську об’єднану територіальну громаду Володарсько-Волинського району. Сукупний бюджет цієї об’єднаної громади з урахуванням додаткового ресурсу у вигляді зарахування 60 відсотків податку на доходи фізичних осіб у наступному році становитиме 5,9 млн. грн., і це на 5 млн. грн. більше, ніж є сьогодні з відокремленими сільськими та селищними бюджетами. Крім того, після об’єднання буде сформовано лише один управлінський апарат замість шести, які є сьогодні, відповідно економія на фінансуванні, за підрахунками фахівців, очевидна – 1,2 млн. грн.

Процес об’єднання на Житомирщині мають пройти ще 29 із 37 територіальних громад, затверджених у Перспективному плані формування територій громад Житомирщини.